کارگاه آموزشی آشنایی با شیوه ارزیابی مقالات به سبک جشنواره علامه حلی
نشست علمی- پژوهشی"آشنایی با شیوه ارزیابی مقالات پایانی" با حضور سرکار خانم دکتر قنبری ریئس کار گروه مقالات پایانی مدرسه آیت الله ایروانی ره قم و ارزیاب جشنواره علامه حلی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدرسه آیت الله ایروانی قم در راستای جشنواه علامه حلی دوشنبه 6/2/1400 نشست پژوهشی با موضوع " آشنایی با شیوه ارزیابی مقالات پایانی به سبک جشنواره علامه حلی با حضور سرکار خانم دکتر قنبری ریئس کار گروه مقالات پایانی مدرسه آیت الله ایروانی ره قم در سه جلسه در فضای مجازی برگزار گردید.
سرکار خانم دکتر قنبری در این نشست طریقه نگارش مقاله به سبک جشنواره علامه حلی ره را بیان کرد.
ایشان افزود اولین چیزی که لازم است پیرامون مقاله رعایت شود موضوع مقاله است و در این راستا به ویژگی های موضوع پرداخت؛ ازجمله این ویژگی ها: 1. به روز بودن و کارآمد بودن؛ 2.موضوع باید مشکلی از مشکلات جامعه وجوانان را حل کند؛ 3. مشکلی ازمشکلات خود فرد را حل کند.
ایشان در ادامه به ساختار مقاله پرداخت و بیان کردکه ساختار مقاله باید با موضوع مقاله هماهنگ باشد مثلا وقتی موضوع مقاله نقش زنان در اجتماع است دیگر نباید به آسیب ها، راهکارها، یا روش ها پرداخته شود بلکه باید به خود نقش پرداخت و از مساله خارج نشد. انسجام علمی بین موضوع و محتوا و روش نکته مهمی است که یک نویسنده باید به آن توجه داشته باشد. خانم قنبری اجزای ساختار مقاله را بدین گونه شرح داد:1. عنوان؛ 2. مقدمه ؛3. چکیده؛4. بدنه مقاله؛ 5. نتیجه گیری؛ 6. فهرست منابع
ایشان برای نمونه در شرح مقدمه بیان کرد: که مقدمه از اجزای مانند بیان مساله، سوال اصلی و فرعی ، پیشینه تحقیق و... تشکیل می شود.
سرکار خانم قنبری بحث مساله محور بودن، نوآوری و بررسی همه جانبه که همراه نقد باشد را در مقاله حائز اهمیت دانست و در ادامه استاد قنبری به روش مقاله پرداخت و بیان کرد که روش مقاله از قبیل توصیفی، تحلیلی، نقدی و... است ونویسنده با هر روشی که به نگارش مقاله میپردازد تا پایان از آن روش استفاده کند.
ایشان در ادامه به نکات نگارشی و ویرایشی مقاله پرداخت.