مهدویت در غدیر

شناسه نوشته : 41227

1404/03/23

تعداد بازدید : 11

مهدویت در غدیر
تبیین مهدویت در غدیر با تأکید بر آیات قرآن

 

 

 

مهدویت در غدیر

 

 

 

از جمله وقایع مهم تاریخ اسلام، موضوع غدیر خم می باشد که در اواخر عمر پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده است. مسئله ی امامت و جانشینی پیامبر(ص) در غدیر خم از حوادث مهم تاریخ اسلام است این واقعه بیانگر بقای رسالت پیامبر اکرم(ص) و دوام خلافت الهی است.

پیامبر اکرم(ص) در آخرین خطبه‌ی رسمی خویش و در آخرین و بزرگترین گردهمایی عمومی، در خلال بحث امامت، به مهدویت اشاره می‌کنند.

اهمیت و ضرورت این مسئله برای مسلمانان از سویی به خاطر اهمیت مسئله امامت و جانشینی پیامبر(ص) به ویژه آخرین جانشین، حضرت مهدی(ع) است و از سوی دیگر، تبیین پیوند تنگاتنگ بین قرآن و سنت است.

در آیات فراوانی به موضوع مهدویت به طور مستقیم و غیر مستقیم اشاره دارد و کتابهای متعددی در رابطه با آیات در موضوع مهدویت نوشته شده است اما موضوع ارتباط غدیر و مهدویت کمتر مورد توجه قرار گرفته است به این دلیل در صدد بررسی صفات ویژه امام عصر(ع) در خطبه غدیر با استناد به آیات قرآن برآمدیم.

 

۱.تجلی یافته ویژه حق و نور

رسول اکرم(ص)در خطبه غدیر، حق و نور را در حضرت مهدی(ع) منحصر می‌کند: «وَ لَا حَقَّ إِلَّا مَعَهُ وَ لَا نُورَ إِلَّا عِنْدَهُ؛ ( مجلسی، 1403: 37/ 214) او همراه و مدار حق است، او کانون نور و روشنایی است». «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ‏ .؛ (فصلت/ 53) «به زودى نشانه‏هاى خود را در افقها [ى گوناگون‏] و در دلهايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حقّ است». علامه طباطبایی (ره) مراد از ارائه آیات و تبین حق را با استفاده آز آیات دیگر، این گونه بیان می‌کند خداى تعالى به زودى دين خود را به تمام معناى كلمه ظاهر، و بر همه اديان غالب مى‏سازد، به طورى كه ديگر در روى زمين غير از خداى يگانه هيچ چيزى پرستش نشود، كه رسيدن چنين روزى غايت و هدف از خلقت بشر بود. ( ر.ک: طباطبایی، 1390: 17/ 404) امام باقر(ع) در تفسير این آیه مى‏فرمايد: « حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ» مقصود از آن خروج قائم(صلوات الله علیه) است كه آن حقّ است از سوى خداى عزّ و جلّ و اين خلق او را مى‏بينند و چاره‏اى از آن نيست». ( نعمانی، 1397: 269؛ بحرانی، 1415: 4/ 794) ظاهرا این‌گونه روایات نیز درصدد بیان معنای باطنی است. و مصداق واقعی غلبه دین خدا بر دیگر ادیان و هدف از خلقت بشر، جز در زمان ظهور حضرت مهدی (صلوات الله علیه) تحقق نمی‌یابد لذا در روایت از قیام ایشان به حق بودن تعبیر می‌کند.

2. آخرین امام‎

رسول اکرم(ص) در خطبه غدیر، حضرت مهدی(ع) را آخرین امام توصیف می‌کند: «أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ....أَلَا إِنَّهُ الْبَاقِي حُجَّةً وَ لَا حُجَّةَ بَعْدَهُ...فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَيْعَةَ عَلَيْكُمْ‏ وَ الصَّفْقَةَ لَكُمْ بِقَبُولِ مَا جِئْتُ بِهِ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذِينَ هُمْ مِنِّي وَ مِنْهُ أَئِمَّةٌ قَائِمُهُمْ فِيهِمُ الْمَهْدِيُّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ الَّذِي يَقْضِي بِالْحَقِّ؛ ( مجلسی، 1403: 37/213- 215) آگاه باشید آخرین امام از دودمان ما همان قائم مهدی(ع) است... آگاه باشید او حجت پایدار خداست و پس از او حجت دیگری نیست... فرمان یافته‌ام که از شما بیعت گرفته و دست پیمان دهنده شما را بفشارم تا آنچه را از سوی خدا درباره امیرمومنان علی(ع) و پیشوایانی از نسل من و او آورده‌‌ام، به درستی بپذیرید؛ پیشوایانی که دولت دادگر قائم آنان تا قیامت برپا و لقب او مهدی(ع) است که به حق داوری کنند.»

 تبیین قرآنی

از مجموع آیات و روایات می‌توان استفاده کرد که ویژگی‌های یاد شده، توسط آخرین امام و حجت الهی تحقق می‌یابد. افزون برآن، توجه به آیه ذیل شایسته است: « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْض‏ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّة وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين‏؛ ( قصص/ 5) و می خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم‏] گردانيم، و ايشان را وارث [زمين‏] كنيم‏». مفاد آیه به منت گذاشتن خدا بر انسان بر وعده پیروزی مستضعفان و وارث قرار دادن آنها بر روی زمین اشاره دارد. شان نزول این آیه در رابطه با فرعون و ظلم او به گروهی است که خداوند بر آنها منت گذاشته وآنان را پیشوا و وارث قرار می دهد.(ر.ک: طباطبایی،1390: 16/9) گرچه‏ ظاهر آیه مربوط به بنی اسرائیل است ولی باطن و تاویل آن، اهل بیت(ع) هستند. هم‌چنانکه در روایات اشاره شده است؛ برای نمونه در روایتی از حضرت علی(ع) نقل شده است :«هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيَّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيُعِزُّهُمْ وَ يُذِلُّ عَدُوَّهُمْ»؛ آنها آل محمد(ع) هستند خدا مهدیِ آنان را بعد از انکارشدنشان بر می‌انگیزد، پس آنان را عزیز می‌کند و دشمنانشان را خوار می‌گرداند  ( طوسی، 1411: 184)

بارك لمولانا صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف

 

گروه‌علمی‌تفسیرمدرسه علمیه تخصصی آیت الله ایروانی ره 

    اوقات شرعی